Skryté formy násilí
Psychické násilí může nabývat různých forem a je velmi obtížné jej rozpoznat, protože na rozdíl od bití nezanechává na těle dítěte viditelné stopy. Snad proto, že je "neviditelné", jej někteří rodiče uplatňují vůči svým potomkům. Navíc některé formy psychického násilí jsou ve výchově dosud považovány za normu, a tak se stává, že mnozí rodiče dítěti ubližují, aniž by to zamýšleli.
Jemná manipulace
Cílem jemné
manipulace je v dítěti vypěstovat pochybnost
o pravdivosti toho, co samo prožilo nebo vidělo. Představme si, že
rodiče se mezi sebou hádají
a křičí na sebe, když vtom do místnosti vstoupí ustarané dítě,
které vyplašil křik rodičů. Dítě se ptá: "Maminko,
proč na sebe s tatínkem křičíte?"
a maminka mu odpoví "Ale ne, to se ti jenom zdálo!"
Jenže
dítě ví, že slyšelo křik a hádku, nenechá se jen tak odbýt a
trvá na svém: "Ale já jsem to slyšel. Křičeli
jste!" Rodiče znervózní a
reagují podrážděně: "Kdo ví, co jsi slyšel! My si
jen tak povídáme, víš?"
Dítě
je posláno do svého pokoje a rodiče se radují z toho, jak se
krásně vyhnuli nepříjemnému tématu, a navíc svého potomka
ušetřili starostí, které by si mohl dělat kvůli jejich
neshodám. Jenže dítě se vůbec neuklidnilo. Naopak, začíná
pochybovat o tom, zda správně pochopilo, co se kolem něj děje. A
když tyto své pochybnosti domyslí do krajnosti, jak je u malých
dětí běžné, nakonec dojde k závěru, že chyba je na jeho
straně. Řekne si, že s ním asi "něco není v
pořádku", a začne
pochybovat o sobě samém.
Rodiče se mnohdy zdráhají před svým dítětem přiznat vlastní chyby. Obávají se, že by pro dítě přestali být následováníhodným vzorem, kdyby s ním hovořili otevřeně. Paradoxní je, že rodiče sice nepochybují o tom, že některým věcem dítě zkrátka "ještě nerozumí",protože jsou na něj "moc složité", ale přitom se netrápí otázkou, jak má dítě porozumět příkrému rozporu mezi jejich chováním a vyjadřováním.
Zastrašování
Když
si rodiče s dítětem nevědí rady
a neodvedou jej motivovat
nějakým vhodnějším způsobem, začnou svého potomka ovládat za
pomoci strachu. Když
dítě neposlouchá, nechce jíst, obtěžuje své rodiče neustálými
otázkami a vyžaduje jejich pozornost, tak rodičům často chybí
čas a ochota něco vysvětlovat. Mnohem rychlejší a pohodlnější
je vyvolat v dítěti strach.
Do
dětského světa tak vchází celý zástup rozmanitých bytostí,
které v něm mají vyvolat pocit ohrožení. Rodiče
mohou sáhnout do klasického repertoáru námětů
z lidové tvořivosti, kde za
sebou defilují různá strašidla, čerti, ježibaby, polednice a
další stvůry, jejichž společným znakem je to, že rády
ubližují dětem.
Pod
dojmem neustálého
zastrašování si dítě
vytvoří silně negativní pojetí okolního světa, v němž mu
hrozí nebezpečí, kdykoliv si dovolí být samo sebou a chovat se
tak, jak mu velí jeho pocity. Zároveň
získává dojem, že každý jeho pokus o získání pozornosti ze
strany rodičů je předem odsouzen k neúspěchu.
Přenášení odpovědnosti
Někteří
lidé se rádi zbavují odpovědnosti tím, že příčiny svého
jednání svalují na druhé. Kdo
se nedokáže vyrovnat se svými problémy, zbaví se jich jednoduše
tím, že je přesune na druhého. Smutné je, když rodiče tímto
způsobem zneužívají své
dítě.
K
přenášení odpovědnosti
často dochází v situaci,
kdy se některý z rodičů
nedovede vyrovnat s vlastní chybou. Co
udělá nepozorná maminky, když upustí
a rozbije skleněnou mísu?
Oboří se na dítě: "Vidíš, to je kvůli tobě,
protože do mě pořád hučíš a já se pak nemůžu soustředit na
to, co dělám!" Viníkem
rodičovské nešikovnosti je tedy dítě.
Ještě
závažnější je, když rodiče svalují na dítě svoje životní
neúspěchy. Například "Nebýt tebe, mohla jsem jít na
vysokou školu!" nebo "Dítě
mi zničilo kariéru!" (ne, to
nejsou vymyšlené věty - to někteří rodiče opravdu řekli!).
Když dítě něco takového
slyší opakovaně, dříve či později dojde k závěru, že už
samotná jeho existence je něčím špatným.
Nakonec začne samo věřit
tomu, že by udělalo nejlépe, kdyby se vůbec nenarodilo.
Dokud dospělý nepřijme vlastní odpovědnost a nepřizná, že i on se může mýlit a dělat chyby, těžko může vychovávat dítě, aniž by při tom ohrožoval jeho duševní zdraví a normální vývoj.
Ignorování
Pro
dítě neexistuje nic horšího, než když jsou k němu jeho rodiče
lhostejní.
Křik
a bití sice mohou dítěti velmi ublížit a narušit jeho duševní
zdraví, ale na druhou stranu je to alespoň nějaký způsob, jak
rodiče dají dítěti najevo, že berou na vědomí jeho existenci.
Ještě
větší chybu však dělají rodiče, kteří své dítě ignorují.
Buď
na něj nemají čas a náladu, nebo své dítě trestají za
nežádoucí chování tím, že s
ním nemluví.
Tím jej vystavují pocitům naprosté zbytečnosti.
Jestliže
rodiče na otázky dítěte "odpovídají"
hlubokým mlčením, jestliže si s ním nikdy nehrají a "nemají
čas" si
s ním popovídat ani těch 10 - 15 minut před spaním, jejich
potomek si začne připadat zbytečný a nikomu nepotřebný. Bez
pocitu, že na něm někomu záleží, z něj vyroste člověk, který
nebude schopen řešit problémy, navazovat vztahy s druhými a
úspěšně se vyrovnávat s
náročnými situacemi, které muž život postaví do cesty.
Jedině
normální a plnohodnotná komunikace a interakce s
rodiči může u dítěte vytvářet vědomí toho, že je potřebné
a milované.