Proč dítě mluví sprostě?
Bez ohledu na to, že jste slušná rodina, nemůžete své dítě ochránit přede všemi vlivy okolního světa. A tak se dříve či později stane, že uslyšíte z dětských úst neslušné slovo. U některých rodičů to vyvolá šok, jiní se smějí dětskému žvanění. Jak by se rodiče měli zachovat, když jejich dítě začne mluvit sprostě? Co jim pomůže zvládnout situaci a čím mohou naopak všechno ještě zhoršit?
Existuje řada důvodů, proč se v mluvě dítěte mohou objevit vulgární výrazy. Zde jsou některé z nich:
Napodobování
Děti
jsou malí napodobovatelé. Učí
se tím, že napodobují ostatní. Nejprve maminku a tatínka, potom
vrstevníky z dětského hřiště, kamarády ze školky, spolužáky.
Ale také oblíbené kreslené postavičky, herce a zpěváky. Je
jasné, že pokud někdo z okolí dítěte používá neslušná
slova a výrazy, dítě si je
brzy zapamatuje a začne je samo vyslovovat.
Učení
neslušným slovům je o to snazší, že když je lidé používají,
většinou při tom zároveň silně projevují emoce. Díky
takovým doprovodným projevům, jako je tón hlasu či výraz
obličeje, si dítě tím spíše neslušné slovo zapamatuje.
Jestliže
samotní rodiče dítěte doma používají vulgarismy, mohou se na
100% spolehnout, že dítě je bude používat také. Dokonce
i slušně vychovanému člověku se občas stane, že dá průchod
svým negativním pocitům použitím nějakého silnějšího výrazu
- například když se opaří
horkou vodou nebo mu spadne na nohu nějaká těžká věc.
Dokonce
i velmi kultivovaným rodičům může v náročné situaci
vyklouznout nějaké to slovo, které by nejraději hned vzali
zpátky.
Slovní sebeobrana
Dítě
brzy zjistí, že vulgární slova mají určitou sílu a
jsou pádná. Jestliže
se dítě bojí projevovat svůj odpor fyzicky (například když je
trestáno), vyjadřuje své negativní emoce alespoň řečí.
Ze
sprostých slov se někdy může stát i jakási zvláštní forma
agrese. A jako každý jiný
tvor, i dítě se chová agresivně zpravidla v situaci, kdy se cítí
něčím nebo někým ohroženo.
Snaha upoutat pozornost
Někdy
se dítě neslušnými slovy jen snaží vzbudit pozornost dospělých,
kteří jsou právě zaneprázdněni svými vlastními problémy.
Když
se totiž dítě chová "normálně",
dospělí si většinou nemají důvod jej všímat. Když však dítě
udělá něco mimořádného,
hned mu začnou věnovat více pozornosti.
Vulgarismus
tak může dítěti posloužit k tomu, aby upozornilo rodiče na
svoji existenci. I když může
počítat s tím, že reakce rodičů bude negativní (a
že si takovým slovem "vyslouží"
třeba
i trest),
přece
jen to bude alespoň
nějaká reakce.
Rodiče vezmou dítě na vědomí alespoň tím, že jej
okřiknou nebo plácnou.
Sebepotvrzení
Tento
důvod se často objevuje u dospívajících, kteří
se tímto způsobem snaží ukázat
svoji "dospělost".
Velkou
roli může hrát i uznání ze strany vrstevníků, kteří dovedou
ocenit, když si jejich kamarád troufne
použít nějaký silnější výraz.
Pro
dospívajícího jedince jsou vulgární výrazy velmi atraktivní i
díky tomu, že rodiče mu jejich používání zakazují. Vždyť
všechno, co má doma zakázáno, je pro něj symbolem nezávislosti
na rodičovské autoritě.
Děti různých věkových skupin mají pro používání neslušných slov různou motivaci.
2 - 3 roky. Dítě tohoto věku poznává svět, přičemž si zároveň tvoří a rozšiřuje svoji slovní zásobu. Při tom opakuje všechna slova, která kolem sebe slyší. Mnohdy zpočátku ani nechápe význam sprostých slov, ale důležité pro něj je, že se mu líbí jejich zvuková forma. Navíc ho může zaujmout neobvyklý výraz obličeje či neobvyklý tón hlasu, s nímž dospělí lidé vulgarismy vyslovují.
4 - 5 let. Dítě už většinou rozumí tomu, co jednotlivá neslušná slova znamenají, alespoň pokud se s nimi nesetkává poprvé v životě. Zároveň už dovede rozlišit, co je "dobré" a co "špatné". Uvědomuje si, že by určitá slova říkat nemělo, přesto je však používá, když k tomu má nějaký důvod - například se mu něco nedaří nebo chce upoutat pozornost.
6 - 9 let. Mladší školáci mohou pomocí vulgarismů vyjadřovat svoje negativní emoce, ale i nezávislost nebo protest. Dítě, které před ostatními často mluví sprostě, se jim mnohdy snaží ukázat, že už je "velké".
10 - 14 let. V tomto věku je hlavním motivem používání vulgarismů snaha dítěte zalíbit se vrstevníkům, předvést se před nimi, obzvláště pokud se pohybují ve skupině, kde jsou sprostá slova považována za něco, co je "cool". Zejména chlapci, ale i mnohé dívky, se snaží vypadat drsněji. Podvědomě se tím brání proti možné agresi ze strany ostatních, zvyšují tím svůj odstrašující potenciál.
15 - 18 let. Pro většinu starších dospívajících už sprostá slova ztrácejí svoji původní přitažlivost. Nadále je sice používají, avšak zpravidla už jen ve velmi vypjatých situacích, nebo když vyprávějí neslušné vtipy, u kterých vulgarismy slouží k jejich "okořenění". Nicméně neslušná slova pro ně čím dál víc ztrácejí svoje původní "kouzlo" a ani jejich význam pro získání pozice ve skupině už není tak velký. Naopak, pokud mladý člověk neustále mluví sprostě, je svými vrstevníky často vnímán negativně.
Co s tím?
Když rodičům vadí, že jejich dítě mluví sprostě, a chtějí ho to "odnaučit", musí vycházet v první řadě z věku dítěte. Ukázali jsme si, že v každém věku má dítě k používání vulgarismů jiné důvody. Proto i přístup rodičů se musí lišit podle toho, zda jednají s batoletem nebo s adolescentem.
2
- 3
roky. Pokud
budete dítěti v tomto věku neustále zdůrazňovat, jak je
používání sprostých slov špatné, jenom tím zvýšíte jeho
zájem o tyto výrazy. Navíc
opakovanými
zákazy a
trestáním uděláte
z vulgarismů jakési "zakázané
ovoce",
po němž bude dítě s tím větší chutí vztahovat ruku.
Nekritizujte
dítě přímo, raději poukazujte
na nějaký špatný příklad v
okolí:
"Slyšíš,
jak ten chlapeček sprostě nadává? To se za něj jeho maminka asi
moc stydí." Faktem
totiž je, že pro děti v tomto věku je mnohem snadnější
posuzovat
chování jiných, než svoje vlastní.
4
- 5
let.
V tomto věku už
je dítě zpravidla schopné pochopit i složitější vysvětlování.
Když
od něj rodiče něco požadují nebo očekávají, měli by své
požadavky a očekávání jasně a srozumitelně zdůvodnit. Zkuste
tedy dítěti v
klidu vysvětlit,
proč si nepřejete, aby používalo sprostá slova.
Zároveň
byste však měli přemýšlet o tom, zda dítěti projevujete
dostatek pozornosti a zda spolu trávíte dostatek času. Nemluví
Vaše dítě sprostě jen proto, aby upoutalo Vaši pozornost?
Děti
tohoto věku věří na pohádky a kouzla. Při "odnaučování"
sprostých slov proto můžete využít i rituál.
Když dítě použije nějaké neslušné slovo, můžete mu jej
napsat na kousek papíru a ten pak společně roztrhat, spálit nebo
zakopat na zahradě. Tímto
způsobem necháte sprosté slovo "kouzelně
zmizet".
6
- 9 let. Úkolem
rodičů je dát dítěti najevo, že už
ho považují za "dost
velké".
Dokázat
mu, že kromě sprostého vyjadřování existují i jiné způsoby,
jak dát najevo svoji nezávislost.
Nechte dítě, aby se podílelo na sestavení nákupního seznamu, na
výběru dárku pro tatínka, na práci v domácnosti a podobně.
Zřejmě
budete muset čas od času dítěti vysvětlit, proč je právě ten
či onen výraz nevhodný, protože
s nástupem dítěte do školy se jeho slovní zásoba v tomto směru
obvykle poněkud rozšiřuje. Vaše vysvětlení by však nemělo
připomínat
kázání
a neměly by v něm zaznívat výčitky.
Zároveň
byste měli začít věnovat pozornost tomu, jaký obsah Vaše dítě
sleduje na
internetu,
případně s kým se stýká na sociálních sítích, pokud je
používá.
10
- 14 let.
S
dospívajícím
dítětem
je třeba jednat obzvlášť citlivě a ohleduplně. Je
třeba si uvědomit, že v tomto věku prochází obdobím zásadní
změny sebepojetí, a že je
pro něj velmi důležité, jak je přijímáno ve skupině
vrstevníků. Pomozte
mu, aby se mohlo prosadit jiným způsobem, než opakováním
kdejakého vulgarismu. Třeba
nějakou tvořivou činností nebo úspěchem ve sportu.
Opět
je důležité se synem či dcerou trávit dostatek času, povídat
si, společně sledovat televizi, podporovat jeho zájmové aktivity.
Pokud
dospívajícího napomínáte za to, že doma používá vulgarismy,
měli byste být sice důslední, ale dítě
by nemělo získat pocit, že je poníženo. Dospívající
jsou velmi citliví na autoritativní zacházení a brání se mu
tím, že ještě více odmítají, co je od nich vyžadováno. Když
je dospívající potomek evidentně rozčílený, je lepší odložit
komunikaci s ním na později, až se uklidní. V hněvu totiž
bývají pronášena silná slova, kterých mohou obě strany později
litovat.
Časté chyby rodičů
Je důležité, aby boj proti sprostémumluvení nevedl k narušení vztahu mezi rodičem a dítětem. Zejména fyzické tresty mohou dítěti způsobit trauma - a za fyzický trest lze považovat třeba i přelepení pusy náplastí. Navíc starší dítě se po takovém trestu vůči svým rodičům ještě více zatvrdí. Doma se bude trestu vyhýbat, o to hůř se však bude chovat, jakmile se ocitne mimo dosah rodičů.
- Upozorněte dítě na nevhodnost vulgarismu, ale nedávejte najevo svůj hněv. Možná, že to slovo jen někde slyšelo a brzy by na něj opět zapomnělo, ale vaše prudká reakce by mohla naopak přispět k hlubšímu zafixování "problémového" výrazu.
- Když dítěti zakazujete používat sprostá slova, neargumentujte svojí nadřazenou pozicí. Dítě těžko pochopí, proč je používání vulgarismů špatné, když veškeré "vysvětlování" omezíte na větičku: "Protože jsem to řekla!"
- Nezesměšňujte dítě před ostatními. Je nevhodné a netaktní říkat před návštěvami: "To je hrůza, jak ten náš kluk mluví sprostě!" Nevhodné chování dítěte s ním řešte v soukromí, ne před ostatními lidmi.
- Buďte shovívaví k výjimečným situacím. Když například Vaše dítě spadne z kola a vykřikne při tom nějaký vulgární výraz, ještě to nemusí znamenat, že "je sprosté", zvláště když v běžných hovorech podobná slova nepoužívá.
- Nebraňte dítěti stýkat se s vrstevníky. Možná od nich "pochytí" nějaký ten nový vulgarismus, ale i přesto má komunikace s vrstevníky nesmírný význam pro jeho vývoj.
- Neptejte se dítěte: "Kdo tě to naučil?" nebo "Kde jsi to slyšel?" Možná, že dítě si to už ani samo nepamatuje, nebo prostě nechce shodit kamaráda, na kterém mu záleží.
Když
dítě použije vulgární
označení pro
nějakou běžnou věc nebo část těla, nabídněte mu přijatelnou
alternativu.
Zeptejte se jej, zda by tu
věc dovedlo nazvat nějakým jiným,
přijatelnějším výrazem.
Naučte
jej rozlišovat mezi nevhodnou
věcí
a jejím nevhodným
pojmenováním
- určitá
věc sama o sobě nemusí být "špatná",
záleží však na tom, jakým
názvem
ji pojmenujeme.
To
platí především pro vulgarismy z oblasti pohlavního života.
Ze všeho nejdůležitější však je, aby rodiče začalisami u sebe a zamysleli se nad tím, jaké výrazové prostředky používají při své vlastní komunikaci s dítětem. Kdyby od dítěte vyžadovali, aby mluvilo vždy jen slušně, zatímco oni sami si ulevují kdejakým vulgarismem, chovali by se jako pokrytci. A děti jsou na podobné projevy pokrytectví velmi citlivé.