Když dítě neposlouchá
Chceme-li pochopit určité chování druhého člověka, což platí i pro chování našeho dítěte, měli bychom se v první řadě zamyslet na tím, čeho se svým chováním snaží dosáhnout. Všichni jsme vybaveni stejnými základními psychickými potřebami - například potřebou jistoty a bezpečí, péče, kontaktu s druhými a podobně. Jestliže tyto potřeby dítěte dostatečně neuspokojujeme, dítě se začne bránit a neposlušnost či přímo agresivita se stane trvalým rysem jeho chování.
Pozornost, kterou nám věnují ostatní, je pro nás potvrzením
toho, že existujeme. A to je pro každého z nás velmi důležité.
Představte si, že žijete se svými rodiči. Ráno vstanete a jdete
do kuchyně. Maminka připravuje snídani a při tom dělá dalších
deset věcí, tatínek sedí u stolu a něco si prohlíží ve svém
telefonu. Usmějete se a řeknete: "Ahoj mami!
Ahoj tati!" Maminka vám ledabyle odpoví a povzdechne si, že
zase nic nestíhá. Tatínek něco zavrčí a ani nezvedne pohled od
displeje telefonu.
Pak jedete autobusem
do školy. Lidé mezi sebou občas prohodí pár slov, ale Vás si
nikdo nevšímá. Přijdete do třídy, všichni kolem Vás dělají
hluk, smějí se, pošťuchují, ale nikdo nevezme na vědomí Vaši
přítomnost. Jak se asi budete cítit? Většina lidí odpoví, že
jejich pocity budou velmi nepříjemné.
Člověk zkrátka žije s neustálou potřebou uznání a pozornosti ze strany druhých. Abychom měli pocit, že žijeme, je pro nás důležité, aby někdo bral na vědomí naši existenci. Tam, kde nastupuje smutek a osamělost, se brzy objeví i další nepříjemné pocity, mezi nimi i vztek a odpor ke všemu kolem. Když má člověk pocit, že je ostatním lidem lhostejný, dokáže udělat cokoliv, aby od druhých získal alespoň nějaké potvrzení své existence. Proto se dítě mnohem spíš smíří s tím, když jej rodiče za něco potrestají, než kdyby jej zcela ignorovali.
Mnoho
rodičů se potýká s nedostatkem času.
Ráno pospíchají, aby stihli
včas dojít nebo dojet do práce. Večer se vracejí domů unavení,
přepracovaní a
s hlavou plnou starostí a problémů. Na
scénu vstupuje
dítě, které začne vyžadovat jejich pozornost. Tahá
rodiče za rukáv, ukazuje jim své hračky nebo
knížky, chce
aby se mu věnovali a povídali si s ním.
Ale rodiče obrátí pohled od televize jen
proto, aby dítěti řekli: "Teď ne,
teď nemám
čas, jdi si hrát."
Díte
pochopí, že tudy cesta k zaujetí rodičovské pozornosti nevede.
Co
tedy začne dělat? Křičet,
běhat, brát do rukou různé věci, na které nesmí sahat. Ví, že
za své chování bude potrestáno. Ale rodiče alespoň tímto
způsobem vezmou na vědomí jeho existenci. Není to nic příjemného,
ale je to lepší než nic.
Rodiče
jsou nespokojeni.
"Dej
už chvíli pokoj!" "Proč
pořád zlobíš?" "Podívej se, co
jsi všechno rozbil!" Na
"zlobivé"
dítě se valí lavina hořkých
výčitek,
rodiče
pro něj vymýšlejí nějaký trest.
Je
to nepříjemné, ale dítě
přece
jen v
něčem dosáhlo
svého: jeho
rodiče
konečně
vzali na vědomí, že je tu s nimi. Upoutalo
jejich
pozornost,
získalo
od
nich
potvrzení své existence.
A
přitom
by
to
všechno
mohlo
být docela
jinak. Stačí,
když rodiče dávají dítěti najevo, jak
je pro ně důležité, a že jim
záleží na tom, co
právě
prožívá a jak se cítí. To
neznamená, že maminka s
tatínkem
by měli svého potomka neustále obskakovat
a plnit
každé jeho přání. Měli
by však umět vycítit, kdy dítě potřebuje jejich pozornost.
Jakmile
se
v chování dítěte objeví něco zvláštního,
nápadného
či
neobvyklého,
měl
by rodič zpozornět.
Vždyť
není tak těžké jít k dítěti, obejmout ho, říci mu několik
vlídných slov. Zeptat
se jej, jak
se dnes
mělo, zda ho něco netrápí, jestli
se cítí dobře.
Dát
mu možnost, aby vyjádřilo svoje pocity.
Až
budete v důchodu, můžete se dívat
na televizi
třeba
od
rána do večera. Teď
je tu ale Vaše dítě, které potřebuje
Vaši pozornost a zájem. Tak
na
chvíli odložte
všechny méně důležité věci a tu chvíli mu věnujte. Bohatě
se Vám to vyplatí.