K čemu vede ignorování dětského pláče
V závěru dvacátého století se objevily teorie o tom, že rodiče nedělají dobře, když pokaždé reagují na pláč dítěte. Prý to vede k jeho slabosti a závislosti, prý se naučí využívat pláč jako prostředek nátlaku. Jaký je však skutečný význam pláče u malých dětí a jaké mohou být důsledky jeho ignorování ze strany rodičů?
Nejprve si uveďme argument, jímž se dokonce i někteří psychologové a jiní odborníci snažili podepřít svá tvrzení o tom, že dětský pláč by rodiče měli ignorovat. Rodiče byli především nabádáni k tomu, aby dítě doslova již od prvních hodin jeho života vedli k "samostatnosti" či "nezávislosti". O tom, že dítě má určité potřeby, které může uspokojit pouze dospělý člověk, nepadlo ani slovo. Ani o tom, že v prvních týdnech a měsících života je dítě na matce závislé skoro stejně, jako když se ještě vyvíjelo v jejím těle. Avšak tvrzení o samostatnosti a nezávislosti dítěte zněly jako rajská hudba těm rodičům, kteří své dítě považovali za jakousi zátěž, ba přímo břemeno. Rádi slyšeli poučování o tom, že by se dětským pláčem neměli nechat "vydírat" a omezovat. "Nechte dítě, ať se vypláče, když ho to baví" - tak bychom mohli shrnout názory těchto odborníků.
Generace dětí, která byla v závěru minulého století "vychovávána" tímto způsobem, dnes již vyrostla a mnozí z jejích příslušníků už mají své vlastní potomky. A dnešní psychologové již mohou zkoumat následky smutné praxe ignorování dětského pláče, která popřela všechny zkušenosti předchozích generací.
Naši předkové moc dobře věděli, že když malé dítě pláče, je třeba jej ukonejšit. Tato zkušenost se předávala z pokolení na pokolení, aniž by si maminky a babičky dovedly "vědecky zdůvodnit" to, co dnes již víme. Že z dítěte, jehož pláč je okolím ignorován, vyroste jedinec méně inteligentní, častěji nemocný, úzkostlivější, méně společenský i nakonec i méně přizpůsobivý. K těmto závěrům dospěly výzkumy uplynulých dvou desetiletí, kdy se důsledky neblahého zvyku ignorovat dětský pláč již mohly plně projevit.
Co vyroste z ignorovaného dítěte?
Dejme tomu, že rodiče se snaží ze svého novorozence či kojence vychovat "nezávislého člověka". Takové dítě už od raného dětství získává pocit, že jeho potřeby nebudou uspokojeny, že si nezaslouží pozornost, až nemá smysl očekávat od kohokoliv pomoc, když mu ji nedovedou poskytnout ani jeho vlastní rodiče. Taková "výchova k nezávislosti" však vede dítě naopak k ještě větší závislosti. Navíc dítě zjistí, že aby si jej vůbec někdo všiml, musí křičet silněji, ještě silněji a nejsilněji, jak dovede. Stává se z něj velmi náročný a agresivní jedinec, v němž po celý život zůstává pocit úzkosti a pochybností o sobě samém. A právě úzkostný jedinec, který o sobě pochybuje, má mnohem větší tendenci stávat se závislým na ostatních. Nikoli ignorování dítěte, ale včasná reakce a poskytnutí toho, co dítě potřebuje, mu umožní později - až na to bude dostatečně vyzrálé - dosáhnout nezávislosti.
Co se děje s dítětem, když pláče?
Představa
o tom, že by se dítě mělo "nechat vyřvat",
vychází z elementární neznalosti toho, jak probíhá vývoj jeho
psychiky. Během prvního
roku života dítěte dochází k velmi
výraznému a rychlému
vývoji jeho mozku. Vytvářejí se spojení mezi jeho nervovými
buňkami. Jeho schopnosti se
neustále zdokonalují.
Avšak
v oblasti sociálního vnímání dítě tohoto věku ještě
nedovede rozlišovat mezi sebou jako
samostatnou osobností a
matkou jako pečující
osobou. Jinými slovy, dítě tohoto
věku tvoří se svojí
maminkou jediný celek - alespoň ono samo to tak vnímá. Tudíž
oddělení od matky je
pro něj podobně traumatizující, jako by pro nás bylo oddělení
nějaké důležité části našeho vlastního těla. A
nejhorší na tom je, že dítě nikdy dopředu neví, zda toto
odloučení bude trvalé,
nebo jen dočasné.
Zas až tak rozvinuté
myšlenkové dovednosti totiž ještě nemá. Není tedy divu, že
reaguje pláčem. Pokud od
něj očekáváte, že se "naučí"
být samo, bez matky, je to totéž, jako kdybyste od něj chtěli,
aby se ve svém věku
naučilo násobilku.
Když
dítě prožívá úzkost a pláče, nastává
v jeho těle zvýšená produkce hormonu kortizolu. Čím déle jej
necháte plakat, tím více tohoto hormonu se v jeho těle
vyprodukuje. Avšak nadměrné
množství kortizolu působí na mozkové buňky toxickými účinky.
Jinak řečeno, při nadměrné
úrovni hladiny kortizolu zaniká
v tkáních mozku větší množství nervových buněk, čímž
samozřejmě dochází i k zániku již
vytvořených spojení mezi nimi. A to vše se děje ve věku, kdy
mozek prochází bouřlivým vývojem, a kdy vzniká větší
množství nervových spojení, než kdykoliv později.
Příkladem
negativního dopadu ignorování
dětského pláče může být narušení činnosti tzv. bloudivého
nervu (latinsky nervus vagus),
jehož větve vedou do
různých součástí trávicí trubice. Narušení
činnosti tohoto nervu může vést ke zvýšení rizika výskytu
peptického vředu či syndromu
dráždivého tračníku.
Samozřejmě,
že poruchy zažívání představují jen jeden
z možných negativních dopadů na zdraví, které rodiče
svému dítěti uchystají
tím, že budou ignorovat jeho pláč. V
lidském těle totiž v
podstatě
neexistuje žádný
orgán, jehož činnost by nemohla být kojeneckým stresem narušena,
a to s celoživotními dopady.
Může se malé dítě "samo uklidnit"?
Jak
již bylo naznačeno výše, dítě je přinejmenším během prvního
roku života zcela závislé na pečující osobě, v ideálním
případě na matce. Se svojí maminkou tvoří jedno
pomyslné tělo. Bez
reakce matky je
tudíž naprosto vyloučeno, aby se takto malé dítě "samo
uklidnilo".
Jestliže
od miminka
očekáváte, že se "samo
uklidní",
je to totéž, jako kdybyste od něj čekali, že si samo vymění
mokrou plenu.
Samozřejmě,
že dříve či později přestane plakat, protože pláč koneckonců
představuje fyzicky náročnou aktivitu, kterou
nelze vykonávat donekonečna. Že
však děťátko přestalo plakat, ještě rozhodně neznamená, že
se "uklidnilo".
Svoji úzkost prožívá i nadále, bez ohledu na to, že pro
bolest a celkové vyčerpání organismu už nemůže v pláči
pokračovat. Jeho
mozek se "uklidní" až
tehdy, když matka
na chování dítěte přiměřeně zareaguje, dříve ne.
Například
když se dítě bojí a matka jej vezme do náruče, naplní tím
jeho potřebu ochrany. Dítě
se "uklidní",
protože jedna z jeho základních potřeb je uspokojena.
Psychické dopady
Během
prvních
dvou let
života se vytváří základy vztahu
dítěte k sobě i k okolí. Právě
první dva roky rozhodnou o tom, zda bude po zbytek svého života
vnímat svět kolem sebe jako důvěryhodné místo, v němž mu
připadá určitý význam. Pokud
však rodiče nereagují na potřeby dítěte, získá pocit nedůvěry
vůči všemu, co jej obklopuje. Ignorované
dítě začne
samo sebe postupně vnímat jako cosi
nadbytečného a
nepotřebného.
Nikomu
nestojí za to, aby bral na vědomí jeho existenci. Jeho
potřeby jsou
odsouzeny k tomu, aby nebyly uspokojeny.
A
i když na sobě bude dítě
(a pozdější dospělý)
po celý zbytek života pracovat, aby tyto negativní důsledky
rodičovské ignorace překonalo, nikdy se plně nezbaví zátěže,
kterou mu jeho rodiče připravili
svojí "péčí" v
raném dětství. Možná,
že navenek se bude chovat jako většina ostatních, ale
skrytou
úzkost a nejistotu v sobě nikdy nepřekoná.
Vztah
mezi rodičem a dítětem je oboustranný, má vždy dva účastníky,
kteří se navzájem ovlivňují.
Na
závěr tedy
ještě alespoň stručnou zmínku o tom, co se stane s dospělým,
který se naučí ignorovat dětský pláč.
Představme
si dospělého, který v
sobě nejprve "překonal"
vrozené rodičovské instinkty a naučil se ignorovat pláč malého
dítěte. V dalším kroku, když dítě povyroste, se týž člověk
stejně snadno naučí ignorovat pocity,
touhy a přání svého potomka. Každým
dnem, který stráví se
svým dítětem (přesněji řečeno nikoli s ním, ale spíše vedle
něj),
se
bude více a více zatvrzovat. Vyvstává před námi obraz
chladného
a
bezcitného jedince,
který má místo srdce kámen.
A
taková
osoba
má vychovat z
dítěte
člověka
- jímž
sama není, alespoň ne v plném slova smyslu.
Člověk
je totiž bytost nadaná nejen rozumem,
ale i citem.
Přehnané
zdůrazňování jedné (ať
už kterékoliv)
z těchto dvou
vzájemně
propojených stránek
lidství
totiž vždy nutně vede k zanedbání té druhé.