7 věcí, které by se dítě mělo naučit do deseti let
Většina rodičů má víceméně jasnou představu o tom, co by jejich dítě mělo v určitém věku zvládnout. Tentokrát však nebude řeč ani o dodržování pravidel osobní hygieny, ani o uklízení pokoje nebo o malé násobilce, nýbrž o dovednostech, které dítěti umožní lépe poznat samo sebe a začlenit se do společnosti druhých.
1. Nebát se konfliktů. Děti mají často strach se bránit
v otevřené konfrontaci nejen s dospělými, ale i se svými
vrstevníky. Respekt k autoritě rodičů, učitelů a dalších
dospělých je jistě důležitý. Problém nastává, když si dítě
zvykne na to, že každý si vůči němu může dovolit cokoliv. V
takových případech je dítěti třeba vysvětlit, že bezpráví
by se nemělo tolerovat.
Dítě si například
polije sešit nebo roztrhne nějakou součást svého oblečení, a
učitelka ho před celou třídou zahanbí tím, že jej označí za
nešiku či nemehlo. V takovém případě může dítě klidně
prohlásit, že něco takového se může stát každému. Takové
logické vysvětlení by učitelku nemělo nijak urazit a nemusí se
jím cítit dotčená, zato pochopí, že dítě se za sebe dovede
postavit.
2. Nebát
se chyb. Dělat chyby je
normální. Smyslem učení není vyhýbat se chybám, ale umět s
nimi pracovat, využít je
jako zpětnou vazbu.Proto by dítě nemělo chybu vnímat jako svoje selhání, ale
spíše jako zkušenost, která mu pomůže dělat věci lépe.
Samozřejmě, že
když dítě udělá chybu, měl by ho na ni rodič nebo učitel
upozornit. Neměl by však zbytečně srážet jeho sebevědomí a
pěstovat v něm zoufalý pocit vlastní neschopnosti. V ideálním
případě si dítě chybu opraví samo, pokud k tomu jeho síly
nestačí, dospělý člověk mu pomůže. I když dítě nedovede
opravit chybu samo, rodiče by měli alespoň ocenit, že se o to
pokusilo.
3. Naučit
se odmítat. Když jej někdo nutí k něčemu
špatnému, co je v rozporu s jeho svědomím, mělo by se naučit
dítě říkat "Ne!" Starší děti, které navádějí mladší
k různým nepravostem (ať už je to třeba kouření, drobné
krádeže v samoobsluze nebo házení kamenů na projíždějící
vlak), se často spoléhají na to, že menší a slabší dítě jim
nedovede nic odmítnout - ani to, o čem ví, že by mu rodiče
neschválili.
Dítě by od svých
rodičů mělo vědět, že se nikdy nemůže zavděčit všem. Že
stejným chováním, kterým jednoho člověka potěší, může
druhého naopak zklamat. A že když se dostane do podobného
rozporu, má se řídit především svými vlastním svědomím a
nenechat se zmanipulovat.
4. Umět
přijímat kritiku. Rodiče by měli dítěti vysvětlit, že
každý člověk má trochu jiný vkus. Proto se třeba někomu
nebudou líbit jeho výkresy, jeho oblečení nebo jeho chování.
Dítě by mělo vědět, jak správně reagovat. Mělo by umět
rozlišit mezi dobře míněnou kritikou a provokacemi.
Když mu druhý
člověk dovede vysvětlit, co přesně se mu nelíbí a proč,
zřejmě to se svojí kritikou myslí dobře. Pokud však jen
neustále opakuje stejné urážky, nejedná se o kritiku, nýbrž o
zlomyslnost, která vychází ze závisti, z negativních pocitů
vůči druhému či ze špatné nálady. Také by mělo vědět, že
když se bude kvůli všemu hned urážet, začnou si ho ostatní
schválně dobírat.
5. Umět
zdůvodnit svůj názor. Rodiče by měli dítěti dávat najevo,
že jeho názor je pro ně důležitý. Zároveň by ho však měli
vést k tomu, aby svůj názor dovedlo vysvětlit. Dítě by mělo
vědět, že pouhé vyjádření názoru nestačí. Musí si jej umět
obhájit.
To od dítěte
vyžaduje schopnost samostatně přemýšlet, klást si otázky,
odpovídat si na ně, dokázat zdůvodnit, proč se mu něco líbí,
nebo naopak nelíbí. Díky tomu může každou věc posoudit z
různých úhlů pohledu a dojít k takovému řešení, které bude
moci považovat za správné.
6. Dodržovat
postupy. Naučte své dítě vykonávat různé jednoduché
činnosti, při kterých však musí dodržet správný postup, tedy
určité pořadí po sobě následujících úkonů. Takovou činností
může být například vaření čaje, příprava sendvičů nebo
nakupování podle písemného seznamu.
Postupně můžete
přecházet ke složitějším činnostem, které jsou rozděleny do
většího množství jednotlivých kroků. Nechte dítě například
sestavit nějakou věc podle návodu. Díky tomu postupně samo
zjistí, že když chce něčeho dosáhnout, neobejde se bez určité
vnitřní kázně.
7. Jednat s vrstevníky. Ať dělají rodiče co chtějí,
nemohou být svému dítěti stále nablízku a chránit je před
všemi nepříjemnostmi a problémy. Teprve ve skupině vrstevníků
se dítě učí, jak vycházet s ostatními, hledat kompromisy a
nacházet východiska z konfliktních situací. Učí se s ostatními
spolupracovat a být součástí týmu. Proto by rodiče neměli
kontakt dítěte s vrstevníky zbytečně omezovat.
Dříve či později
se dítě dostane do situace, v níž si nebude vědět rady. Přesto
však bude muset udělat nějaké vlastní rozhodnutí, protože za
sebou v tu chvíli nebude mít rodiče, kteří by mu řekli, co má
dělat a jak se má zachovat. Rodiče by se měli smířit s tím, že
i když mohou dítěti dávat různé "rady do života", určité
věci se zkrátka nemůže naučit jinde, než mezi svými
vrstevníky.